
Huom! Thunderclap.it on lopettanut toimintansa syyskuussa 2018.
Thunderclap-kampanjan avulla voidaan tavoittaa potentiaalisten asiakkaiden huomio suht vähällä vaivalla ja tehokkaasti. Silti harva mainontaa tekevä tuskin edes tietää, mikä Thunderclap on ja miten se toimii.
Mikä Thunderclap?
Thunderclap toimii periaatteeltaan samoin keinoin kuten joukkorahoituskampanjatyökalut, joita ovat esimerkiksi Indiegogo tai Mesenaatti: taloudellisen tuen sijaan kampanjan järjestäjä hakee näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa. Tukijoiden on mahdollista jakaa kampanjan viesti omalla Facebook-, Twitter- tai Tumblr-käyttäjätileillänsä. Itse kampanjan tekijä voi jakaa kampanjasivun linkkiä suoraan mahdollisille tukijoille.
Thunderclapin avulla voi suorittaa vaikuttavan sosiaalisen median kampanjan, jonka avulla kyetään tavoittamaan suuri määrä ihmisiä samanaikaisesti. Thunderclap-kampanjan loputtua jokaisen tukijan oma some-tili jakaa samanaikaisesti ennalta määritellyn kampanjaviestin eteenpäin omille seuraajilleen, jolloin viesti tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä yhtä aikaa.
Käyttäjä voi suorittaa Thunderclapin kautta kampanjan, jolle asetetaan jokin viesti, joka jaetaan kaikkien kampanjatukijoiden kesken etukäteen määrättynä ajankohtana. Kampanjalle asetetaan myös tavoite tukijoiden määrälle. Voit valita tavoitteeksi joko 100, 250 tai 500 tukijaa.

Tapausesimerkki – Super God
Ilmaisversio edellyttää, että esimerkiksi kampanjan etukäteen asetettu tukijatavoite täyttyy, jotta viesti jaetaan eteenpäin. Maksullisessa versiossa, joka kustantaa 55 dollaria, viesti kuitenkin jaetaan riippumatta siitä täyttyykö haluttu tavoite. Alla olevassa kuvassa näkyy tarkemmin hinnoittelut ja niiden ominaisuudet. Tarkemmin infoa löydät tästä.

Kampanjan suunnittelu
Ensimmäisenä Thunderclap-kampanjoinnissa, kuten muissakin markkinoinnillisissa toimissa, kannattaa päättää tavoite. Suosittelemme valitsemaan sellaisen tavoitteen joka on suht vaivattomasti saavutettavissa, varsinkin jos käytät Thunderclapin ilmaisversiota. Jos teet kampanjan tuotteellesi, voit arvioida sopivaa tavoitetta tutkimalla tuotteesi seuraajamääriä ja seuraajien aktiivisuutta. Jos seuraajia on jo tuhansia ja seuraajat ovat aktiivisia, voi hyvin valita tavoitteeksi 250–500 seuraajan tavoittamisen.
Kampanjan aika määräytyy sen julkaisuajankohdan ja viestin jakamisajankohdan välille. Kampanjalle kannattaa kuitenkin varata aikaa ainakin kuukausi jotta sinulla on tarpeeksi aikaa kerätä kampanjallesi tukijoita.
Jaettavan viestin tekstien ja visuaalisen ilmeen etukäteissuunnittelu ovat kampanjan merkittävimpiä osia. Hyvin suunniteltu ja toteutettu sisältö vakuuttaa kampanjan kannattajat.. Kampanjasivulla käytetyt tekstit, kuvat ja linkit kannattaa suunnitella etukäteen. Selkeälukuinen kuvaus kampanjakohteesta lisää mahdollisuutta saada uusia tukijoita esimerkiksi suoraan Thunderclapin kautta. Oman tuotteen tai palvelun kuvaus kannattaa tiivistää yhteen kappaleeseen heti alkuun, jonka jälkeen on hyvä kertoa muutamalla kappaleella tarkemmin kampanjan aiheesta.
Thunderclap on itse tukijalle maksuton ja helppokäyttöinen, joten on todennäköistä, että ihmiset jakavat viestiä mielellään jos jaettava asia liippaa heidän omia mielenkiinnon kohteitaan.

Tukijoiden kerääminen
Henkilökohtaisesta verkostostakin voi saada vaivattomasti hyvän määrän tukijoita, joten kannattaa pyytää ystäviltä, perheeltä ja yhteistyökumppaneilta apua kampanjan toteutukseen. Thunderclap-kampanjan tukeminen onnistuu useammalla käyttäjällä, joten jos omistat henkilökohtaiset tilit sekä Facebookiin ja Twitteriin, voit käyttää molempia. Kannattaa rohkeasti kertoa kasvotusten käynnissä olevista tai tulevista kampanjoista ja täten pyytää potentiaalisia ihmisiä tukemaan. Helpoiten se käy jos sinulla on jokin laite mukana, jolla tukemisen voi tehdä heti. Käymällä paikallisissa alan tapahtumissa tai järjestämällä sellaisen itse, voi saada paljon tukijoita lyhyessä ajassa.
