Taking too long? Close loading screen.
Valitse sivu
Lisätty todellisuus eli AR on ollut parin viime vuoden aikana paljon puhuttu aihe mediassa. Muotisanat “Pokemon Go” ovat tulleet tutuksi perheen lähes jokaiselle ikäluokalle tavalla tai toisella, hyvällä ja huonolla.

 

Mutta niin kuin kaikki uraauurtavat teknologiat, AR ei suinkaan jää yhdeksi ihmetykseksi. AR:n povataan näkyvän monella muullakin alalla, kuten koulutuksessa, terveydenhuollossa ja rakentamisessa.

 

Se tulee muuttamaan myös mainontaa ennen näkemättömällä tavalla — halusipa sitä tai ei. Mutta olisihan se toisaalta kätevää kun kaikkia käsinkosketeltavia tuotteita voisi puhelimen kautta kokeilla omassa luonnollisessa ympäristössä. Tosin monille kivijalkaliikkeille se tietäisi lisää haasteita perustella tarkoituksensa, jos esineiden sovittamisenkin voi hoitaa verkon kautta.

 

Minkä takia AR-mainonnassa on sitten niin paljon potentiaalia uudeksi tavaksi, jolla viestitään kuluttajat kuluttamaan? Entä mitä haasteita sillä tällä hetkellä on?

AR-mainonnan  vahvuudet

Internetin käyttöönoton leviäminen on tullut siihen pisteeseen, että suurin osa ihmisistä on Internetin käyttäjiä We are social -raportin mukaan. Siellä, missä ihmisjoukot ovat tavoitettavissa, sinne myös mainontaa halutaan tunkea x-määrän verran — ei siltä karkuun pääse, tahtoipa tai ei (myös allekirjoittanut tahtoisi välillä). Digitaalisen mainonnan ennustetaan kasvavan myös lähitulevaisuudessa kuten aikaisempien vuosien trendi on ollut.

AR-mainonta on vielä siinä vaiheessa kehitystä, että nykyiset käyttäjät ovat aikaisia kokeilijoita. Seuraavan vuosikymmenen aikana AR-mainontaa voi kuitenkin kohdata jo päivittäisessä elämässä. Teknologiset edellytykset siihen tulee varmasti jo olemaan. Toinen juttu on sitten kuinka nopeasti siitä saadaan alan keskeisille vaikuttajille (glancing westward) myös taloudellisesti järkevä vaihtoehto. Seuraavassa käydään kolme tunnettua syytä, miksi AR-mainonta on vahva mainonnan muoto.

 

Vahvempi muistijälki

 

AR-mainokset ovat jo luonnostaan paremmin mukaansatempaavia, mikä helpottaa tavoitellun tunteen herättämistä yleisössään. Toisin kuin printtimainokset tai radio- tai tv-mainokset, AR-mainokset ovat interaktiivisia ja vaikuttavia uuden tekniikan ansiosta. Uusimman Tuntemattoman sotilaan AR-mainoskampanjassa Valion maitopurkin kyljessä on AR-mainos. Mainokseen on videon lisäksi sisällytetty muutama painike, joiden kautta pääsee mm. lisätietoihin taikka suoraan paikkojen varaukseen ja lipunostoon. Sen sijaan kampanjan olisi voinut toteuttaa esimerkiksi printtimainoksena. Kumpi mainos olisi herättänyt enemmän kiinnostusta ja jättänyt vahvemman muistijäljen?

 

Virtuaalinen sovitus

 

AR tarjoaa myös toisen harppauksen — sovitus oman surffikapulan kautta. Vaatteita, huonekaluja tai sisustustuotteita voisi kokeilla ja nähdä, miten ne juuri omaan muottiin tai kotiin sopivat. AR-mainos helpottaa ostamista, kun ostajalle tarkentuu ennen ostopäätöksen tekemistä, miltä nämä ruudulla näkyvät mallistot omalla kohdalla näyttävät. Suuremman vaivan vaativat ostot, kuten huonekalut ja sisustus, helpottuvat kun mallikappaleita voi verrata omassa tulevassa paikassaan. Jää myös enemmän aikaa muuhun kuin sopimattomien tuotteiden palautuksiin.

 

Löytämisen helppous

 

Me kaikki olemme joskus olleet tässä tilanteessa. Yritämme löytää vieraassa kaupungissa sitä yhtä haluamaamme paikkaa, jossa pitäisi ehdottomasti käydä, mutta joskus sen löytäminen osoittautuu melkoiseksi urbaaniseksi suunnistukseksi. Mutta otetaanpa lisätyllä todellisuudella tehostettu navigointi käyttöön, jossa reitti piirretään puhelimen kameran läpi suoraan kadunvarteen, ja turha edestakainen korttelipyöriminen jää historiaan.

 

AR-mainonnan haasteet

 

Jotta lisätystä todellisuudesta tulisi mullistus mainonnalle — tai millekään muulle — se tarvitsee suuren massan hyväksynnän. Tämän mahdollisuuden avautumiseksi pitää ylittää myös liuta teknisiä haasteita. Seuraavassa kerron kolmesta haasteesta.

 

Mobiiliappi välikätenä

 

AR toimii toistaiseksi vain tarkoitukselleen kehitettyjen mobiiliappien kautta. Monet ei ryhdy vapaaehtoisesti näkemään sitä vaivaa, että lataisivat mobiiliapin katsoakseen mainoksen. Tämä on merkittävä este, sillä mainoksen kyky viedä tavoitteeseen kärsii jokaisesta turhasta lisätystä vaiheesta tai “esteestä”. Myös mitä kauemmin välivaiheessa kestää, sen huonompi.

 

Laitevaatimukset

 

AR-mainokset vaativat puhelimelta tavallista mainosta enemmän suorituskykyä, jotta mainos pyörii moitteetta. Huonosti pyörivä mainos ei varmastikaan lisää ostohalukkuutta, varsinkin jos ensin on ladattu mobiiliappi sitä varten. Älypuhelimien hintasuorituskyky-suhde paranee kuitenkin vuosi vuodelta niin laitevaatimuksien puolesta yhä useammalle kuluttajalle voidaan targetoida AR-mainoksia.

 

AR-mainoskampanjan kehitysvaatimukset

 

AR-mainoksen kehittäminen vaatii hyviä koodaustaitoja. Yleensä viestintätoimistoilla ei ole omia AR-koodareita, joten osaamista täytyy hommata firman ulkopuolelta. AR-mainoskampanjan onnistunut toteutus on siten luonnollisesti riippuvainen viestintäosaston ja IT-puolen saumattomasta koordinaatiosta. Toteutuskustannukset ovat tuhansista satoihin tuhansiin riippuen kuinka sofistikoitunut mainoskampanja tehdään.

 

Aika olla kuulolla

 

AR lienee korkealla sijalla mullistavien teknologioiden aikakaudellamme. Mainonta yhtenä lisätyn todellisuuden soveltamisalueista on jo näyttänyt pilkahduksia tulevasta. Ennen pitkää kenties näemme katukuvassamme hulkkeja hyppimässä leffaensi-iltojen kynnyksellä ja kivijalkaliikkeiden kirjo on kutistunut, mutta postille löytyy ainakin lisää töitä. Sitten on kaikki ne ihmetykset, joita ei vielä tiedä odottaa. Paljon käyttötapoja tullaan jatkossa näkemään.

 

Kiitos ajastasi. 

Mitä emootioita sinulle tästä heräsi?

Pin It on Pinterest